Πρόσωπο

Η Σολίστ της Κρατικής Όπερας της Βιέννης Zoryana Kushpler

Έχω μια φιλοσοφική στάση απέναντι στη ζωή: είναι σαν το παζλ. Δεν μπορείς να κολλήσεις σε ένα κομμάτι. Και όταν αυτό φύγει, αλλάζει ολόκληρη η εικόνα
clothing person chair furniture wedding gown robe fashion gown female evening dress

Η Zoryana Kushpler γεννήθηκε και έλαβε την μουσική της εκπαίδευση στη Λβιβ (Ουκρανία). Απέκτησε την εμπειρία της στην Ευρώπη, ως η σολίστ στην Εθνική Όπερα της Ελβετίας, και αποκορύφωσε την επιτυχία της στην Εθνική Όπερα της Βιέννης. Η Zoryana Kushpler (mezzo-soprano) παίζει ηγετικούς ρόλους εδώ και 13 χρόνια τραγουδώντας δεκάδες ρόλους. Έχει εμφανιστεί στη σκηνή σε εκατοντάδες παραστάσεις στην Όπερα της Βιέννης, στο Carnegie Hall στη Νέα Υόρκη, στο Albert Hall του Λονδίνου και σε άλλα θέατρα παγκόσμιας φήμης.

Τραγουδούσε με όλα τα αστέρια της εποχής μας και έχει φιλικές σχέσεις με τον θρυλικό Placido Domingo, Dmitri Hvorostovsky και Anna Netrebko. Δυστυχώς, η νέα τους παράσταση με τον Domingo αναβλήθηκε λόγω της καραντίνας. Ωστόσο το κοινό επιστρέφει στην όπερα, και η Zoryana είχε πρόσφατα την πρώτη της παράσταση για αυτή τη θεατρική σεζόν. Σε μια συνέντευξη για το περιοδικό L'Officiel, η σολίστ της Όπερας της Βιέννης μίλησε για το πώς έφτασε από το μουσικό σχολείο σε μια από τις πιο διάσημες σκηνές στον κόσμο, για τη ζήλια και την πιο δραματική στιγμή της καριέρας της.

3D8B2187.JPG

Στη show business, δεν χρειάζεται να έχεις φωνή η καλό αυτί, αλλά μπορείς να γίνεις γνωστός εφόσον έχεις αρκετά χρήματα. Αλλά άμα κάποιος έχει μια μέτρια φωνή και πολλά χρήματα – μπορεί να κάνει καριέρα στην όπερα; Για παράδειγμα, να αγοράσετε ένα ντουέτο με τον Andrea Bocelli; Το μάρκετινγκ και οι δημόσιες σχέσεις έχουν εξελιχθεί σε ένα σημείο όπου μπορείς να καταφέρεις πολλά πράγματα. Αυτό ισχύει για την όπερα;

Είναι αδύνατο να αγοράσεις όλους για πάντα. Μπορείς να πληρώσεις έναν καλλιτέχνη για να τραγουδήσεις μαζί του σε μια συναυλία. Μπορείς να κανονίσεις με τον διευθυντή κάποιας όπερας να σου δώσουν το ρόλο. Αλλά πρέπει να τραγουδάς καλά - αλλιώς το κοινό θα σε στιγματίσει. Κανένας σκηνοθέτης δεν θα το επέτρεπε αυτό, γιατί είναι ντροπιαστικό και για τον τραγουδιστή αλλά και για τον σκηνοθέτη. Δηλαδή, εάν δεν έχεις φωνή, είναι αδύνατο να επιτυχείς στην όπερα, ανεξάρτητα από το πόσα χρήματα έχεις. Στην όπερα όλα είναι ζωντανά. Στην εκπομπή, βάζεις ένα μικρόφωνο, ένα soundtrack και μπορείς τραγουδήσεις με playback Στην όπερα, είτε εκτελείς την Όπερα της Βιέννης, είτε όχι.

Παρεμπιπτόντως, ένας ακόμη παράγοντας που σχετίζεται με τη φωνή. Πρέπει να είναι και καλή, αλλά και δυνατή. Με αδύναμη φωνή, είσαι σαν ένα ψάρι σε ενυδρείο: κανείς δεν θα σε ακούσει. Σε αυτό οι σκηνοθέτες συχνά κάνουν λάθος - η φωνή είναι όμορφη, όλα είναι υπέροχα εάν όμως ακούγεται σε ένα μικρό θέατρο, όπως το Θέατρο an der Wien στη Βιέννη ή το Θέατρο Champs Elysees στο Παρίσι. Αλλά μόλις ένας τέτοιος τραγουδιστής εμφανιστεί στη σκηνή μιας όπερας στο Παρίσι ή στη Βιέννη, γίνεται προφανές ότι η φωνή του δεν έχει δύναμη. Και τότε, δεν μπορείς να κάνεις κάτι για αυτό.

IMG_9424.JPG
Salome_11681_KUSHPLER[1].JPG
Le_Nozze_Di_Figaro_92267_KUSHPLER[1].JPG

Ας φανταστούμε αυτό το σενάριο: μια νεαρή τραγουδίστρια, μόλις ολοκλήρωσε τις σπουδές της. Πώς μπορεί να ξεκινήσει μια καριέρα στην Ευρώπη; Τι πρέπει να κάνει;

Ο καλύτερος τρόπος είναι να συμμετάσχει σε διεθνείς διαγωνισμούς, όπου σκηνοθέτες παγκόσμιας κατηγορίας συμμετέχουν στην κριτική επιτροπή. Για παράδειγμα, το "Belvedere". Ή το γερμανικό ARD, ο πιο διάσημος διαγωνισμός στη χώρα, κάποτε τον κέρδισα και εγώ. Θα συμβούλευα επίσης τους νέους τραγουδιστές να συμμετάσχουν σε προγράμματα για νέους καλλιτέχνες στο La Scala, στη Metropolitan Opera και στην Opera της Βιέννης. Φυσικά, είναι επίσης σημαντικό να έχετε τον δικό σας ατζέντη και περιστασιακά να εμφανίζεστε σε ακροάσεις.

Κάποτε, οι τραγουδιστές ξεκινούσαν σε ένα μικρό θέατρο, εργάζονταν εκεί για 10 χρόνια και στη συνέχεια, έμπαιναν σε μια όπερα υψηλότερης κατηγορίας. Σήμερα, όλα είναι διαφορετικά ,οι σολίστες μπαίνουν στην όπερα λόγω διαγωνισμών. Μπορεί να είναι απόφοιτοι αλλά ακόμη και φοιτητές που εξακολουθούν τις σπουδές τους. Καλό ή κακό - ο χρόνος θα δείξει. Αλλά το να γίνεις σολίστ είναι η μισή μάχη. Είναι επίσης σημαντικό να διατηρήσεις αυτό το ψηλό επίπεδο. Το  ρεπερτόριο στην Όπερα της Βιέννης είναι 54 όπερες ανά έτος. Από μπαρόκ έως μοντέρνο. Μότσαρτ, Βάγκνερ, Στράους, Πουτσίνι - πρέπει να είστε έτοιμοι να εκτελέσετε οποιοδήποτε κομμάτι. Και πρέπει να μάθετε πολλά. Πέρασα τα πρώτα τρία χρόνια ακούγοντας όλη την ώρα κομμάτια.

IMG_4521.jpg
Οι γάμοι των τραγουδιστών, και ιδιαίτερα των τραγουδιστριών, καταστρέφονται λόγω ζήλιας. Επειδή η σύζυγος βρίσκεται στη σκηνή κάθε βράδυ, κάποιος μπορεί να την αγκαλιάσει ή θεέ μου, να τη φιλήσει.

Πες μας για τον ανταγωνισμό στον κόσμο σας; Τι συμβαίνει στο παρασκήνιο; Για παράδειγμα, οι μπαλαρίνες μπορεί να έχουν σπασμένο γυαλί στα παπούτσια pointe (το οποίο φυσικά είναι ένα ακραίο παράδειγμα). Και τι γίνεται με τους τραγουδιστές της όπερας;

Αυτά είναι μερικά παράξενα μετα-σοβιετικά πράγματα, τα έχω ακούσει και εγώ. Στην Ευρώπη, προστατεύεστε από το νόμο. Εδώ αν κάποιος κάνει κάτι τέτοιο, μπορεί χάσει την καριέρα του. Έχουμε 60 σολίστες στην όπερα και είμαστε όλοι πολύ απασχολημένοι. Και είμαστε πολύ χαρούμενοι όταν μεταφέρουμε τον φόρτο εργασίας σε κάποιον άλλο. Ειλικρινά, δεν υπάρχουν ίντριγκες. Επιπλέον, εγώ, ως η κόρη ενός τραγουδιστή της όπερας (ο πατέρας της Zoryana Kushpler (1949-2012) ήταν ένας Ουκρανός τραγουδιστής της όπερας, σολίστ του Θεάτρου όπερας και μπαλέτου της Solomia Krushelnytska στην Λβιβ), χρησιμοποιώ τις συμβουλές του πατέρα μου. Συγκεκριμένα, να μην μένω ποτέ στην όπερα περισσότερο από όσο απαιτεί η εργασία μου. Χωρίς συγκεντρώσεις και κουτσομπολιά στην καφετέρια. Μερικές φορές με ρωτούν: "Έχεις ακούσει κάτι για αυτήν την κατάσταση στο θέατρο;" Και εγώ δεν ξέρω. Απλά δεν με ενδιαφέρει καθόλου.

Ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή στην καριέρα σου;  Ένιωσες ποτέ ότι θες να κλάψεις αλλά βγήκες στην σκηνή;

Είχαμε προγραμματίσει μια ζωντανή μετάδοση στην τηλεόραση στο Mezzo TV (γαλλικό τηλεοπτικό κανάλι αφιερωμένο στην κλασική μουσική). Προετοιμαζόμουν να παίξω το ρόλο της Αδελαΐδας στην όπερα του Στράους «Arabella». Ο πατέρας και η μητέρα μου θα παρακολουθούσαν την ζωντανή μετάδοση από την Λβιβ. Ο μπαμπάς μου ήταν πολύ χαρούμενος για μένα, μια τέτοια παράσταση, ένας υπέροχος ρόλος! Όμως δεν την είδε ποτέ,

ο πατέρας μου πέθανε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Έτσι, πριν από την παράσταση, καθόμουν έτοιμη και δεν μπορούσα να τραγουδήσω. Μπροστά μου ήταν ένα πορτρέτο του πατέρα μου. Του λέω: "Μπαμπά, τι να κάνω;" Και ξαφνικά άκουσα μια φωνή: "Τι να κάνεις, πήγαινε και τραγούδα!". Ηρέμησα, συγκεντρώθηκα. Σκέφτηκα ότι πρέπει να το κάνω για χάρη του. Κα το έκανα

3D8B3546.jpg
3D8B3590.jpg

Ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος των τραγουδιστών της όπερας; Να χάσατε τη φωνή;

Βεβαίως. Αλλά ξέρεις, ο φόβος είναι το ένα μόνο μέρος, οι προτεραιότητες σου αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου. Κάποτε με ένοιαζε μόνο το τραγούδι. Αλλά όταν έγινα μητέρα (η Zoryana Kushpler έχει έναν γιο, τον Mark-Igor, είναι 5 ετών), οι προτεραιότητες μου άλλαξαν κατά πολύ. Εξαφανίστηκε ο φόβος για να χάσω τη φωνή μου και τη δουλειά μου. Έχω μια φιλοσοφική στάση απέναντι στη ζωή: είναι σαν το παζλ. Δεν μπορείς να κολλήσεις σε ένα κομμάτι. Και όταν αυτό φύγει, αλλάζει ολόκληρη η εικόνα. Πρέπει να είναι έτσι.

Είσαι μια επιτυχημένη και δημοφιλής γυναίκα. Ο σύζυγος σου δεν ζηλεύει;

Z: Όχι! Οι γάμοι των τραγουδιστών, και ιδιαίτερα των τραγουδιστριών, καταστρέφονται λόγω ζήλιας. Επειδή η σύζυγος βρίσκεται στη σκηνή κάθε βράδυ, κάποιος μπορεί να την αγκαλιάσει ή θεέ μου, να τη φιλήσει. Δεν έχω κανένα πρόβλημα ζήλιας, επειδή ο σύζυγός μου έχει πολύ αυτοπεποίθηση.

Και τι λέει ο γιος σου για τη μητέρα του;

Λέει ότι η μαμά είναι τραγουδίστρια της όπερας. Ακολουθεί την καριέρα μου, πηγαίνει στην όπερα. Τώρα θέλω ο γιος μου να πάει στην Κάρμεν για πρώτη φορά. Αλλά δεν ξέρω τι να κάνω με το τέλος - σύμφωνα με το σενάριο σκοτώνεται η μητέρα. Νομίζω ότι  η δεύτερη πράξη είναι μια χαρά. Και μετά θα τον στείλω σπίτι. Ο γιός μου είναι πολύ αστείος όταν περιγράφει την δουλειά του πατέρα του (ο άντρας της Zoryana είναι πολύ γνωστός επιχειρηματίας, έχει τα μεγαλύτερα καταστήματα κοσμημάτων στην Βιέννη και στην Μόσχα) : «Ο μπαμπάς ψήνει μπισκότα». Μάλλον κατέληξε σε αυτό το συμπέρασμα γιατί οι υπάλληλοι στο γραφείο του πατέρα του του έδωσαν μπισκότα. Από τότε αστειευόμαστε: «Η μαμά τραγουδάει στην όπερα ενώ μπαμπάς φτιάχνει μπισκότα».

3D8B3470 (1).jpg

Tags

Recommended posts for you